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開発者ブログ

村山の開発月報 Vol. 02
Murayama's Monthly Development Report
Vol. 02

 See below for update info in English

ゲームデザイン的にはぼんやりしていた細部を具体的にしていく作業に入っています。
多くのアイディアがチームメンバーから出されています。 

 それらに対して、「百英雄伝」というゲームにとっては何が正解なのかを選び取っていくのが僕の仕事となります。 

 しかし甲乙つけがたいアイディアを目の当たりにすると悩み込んでしまう事もしばしば。
それが本当に正解なのか?という疑問と日々戦う事になります。 

 そして、僕が今抱えている最大の仕事はストーリーの基礎部分、プロット作りになります。
ここでの筋立てはストーリーの最終的な出来映えにも関わりますが、
それ以上にRPGというゲーム作りにおいて大変重要な骨組みになります。 

 このプロットを元にいったいどのぐらいのダンジョンや街が具体的に必要で、それらはどういったデザインのものになるのか? 

 それらがプロットに左右されるため、そういった要素も考える必要があります。 

 ゲームシナリオは、通常のシナリオと違いゲーム性と密接に絡み合っています。 

 ゲームスタートからいったいどのぐらいの時間でプレイヤーが自分で操作可能になるのか?
そういった事柄もゲームのプレイフィールに関わってきます。 

 その部分を考えながら、ストーリーとして最大の課題であるいかに人々が何を考え、どのように行動したのか、
そのキャラたちがどう生きたのかを描き出すという部分を忘れないようにしなければ魅力を失ってしまいます。 

 キャラの生き様を描写する舞台としてのプロット、そしてゲームとして遊ぶフィールドの骨組みとしてのプロット、その両者のバランスを取りつつ進めるのが最大の難関です。 

Murayama’s Monthly Development Report  Vol. 02

We are now in the process of fleshing out the details of the game design that were vague before. Right now, a lot of ideas have come from our team members, and my job is to pick and choose what works in the context of the game “Eiyuden Chronicles”.

However, I’m often stumped when I’m faced with ideas that are equally good and difficult to decide on. I often wonder whether I made the right choice or not.

And the biggest job I have at the moment is the foundation of the story, the plot. The plot is not only important to the final outcome of the story, but it’s also a very important part of the framework of an RPG game.

How many dungeons and towns do you need to create based on the plot, and what kind of design will they be?

They will be affected by the plot, so I have to think about those factors as well.

Unlike regular scenarios, game scenarios are closely intertwined with the gameplay.

How long does it take for the player to be able to control the game on their own after the game starts? Things like that also affect the feel of the game.

With this in mind, I have to keep in mind the biggest challenge of a story, which is to portray how people thought and acted, and how these characters lived, otherwise it will lose its appeal.

The biggest difficulty is maintaining a balance between the plot as a stage for portraying the characters’ lives, and the plot as a framework for playing the game.