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お知らせ

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東京ゲームショウ2023を終えて

※See below for update info in English

―村山
TGS参加いたしました。その直前のクローズドなメディア向け試遊会での丸一日がかりのインタビュー対応から、噂では空調が不調だったと言われるTGSの三日間でグロッキーになっていました。
特にTGS1日目はホテル宿泊して二日目参加だったのですが、着替えを持ってくるのを忘れるというミス(配信参加のラビット&ベアTシャツは3種類も持って行っていたのに)。
普段着のシャツが汗でベチャベチャに……体のサイズ的にそこらで着替えを買うというのもままならず、宿泊したホテルのランドリーで洗濯を狙うも深夜二時まで空きができずにホテル内をシャツを片手に部屋とランドリーの間を何往復もすることに。 そんな事もありましたが、多くの方に今回の発表は好印象を持って受け取ってもらえたようですし、また主人公三人が展示されたブースにも喜びも多いTGSでした。

―河野
ご無沙汰しております。河野です。
東京ゲームショウ2023は好評のうちに終わったようで何よりでした。
初日の空調がイマイチ効いてなかったのもあって(暑いの苦手)、生放送で若干のポカをかましましたが私は元気です。その節は失礼いたしました……!
『百英雄伝』ですが、ようやくまとまった形でお見せすることができてホッとしております。
(普通のコンシューマゲームだったら、今回が初出し位のタイミングなのかなあと思います)
「ゲームを作りたいから、皆様の支援をお願いします!」と声を上げてからここまで3年以上かかってしまったこと、あともう少しお待たせしてしまうことに対して、皆様には申し訳ない気持ちと感謝の気持ちでいっぱいです。
あと少し、よろしくお願いいたします!

―村上
TGS2023が終わりました。
皆さん、トレーラーなど観ていただけたでしょうか?
サラ・オレインさんの歌う『百英雄伝』テーマソングを聴いてもらいたくて、頑張ってトレーラーを作りました。

今年は制作の終盤と重なっての準備でしたので、昨年以上に大変でした。
個人的には、発売日の発表と様々な制作物の公開もあり、色々不安な部分もありましたが、良い反響を沢山いただく事が出来て一先ず安堵しております。

TGSでの公式放送を観ていただいた方、ステージイベントに来ていただいた方、プレスの皆様、色々と感想やご意見をいただきありがとうございました。
できるだけチェックさせていただいていますよ。
もうかなり終盤まで来ておりますので、出来る事は少ないですが、いただいたご意見もしっかり参考にさせていただきながら最終の調整に入れればと思っております。

今回、この企画をキックスターターからスタートさせていただいて、世界中の皆さんから応援をいただく事になり、念願であった世界のユーザーさんへ向けてのゲーム開発をする事が出来ました。
ただ、制作やイベント等をやってみると、その難しさやもどかしさを実感します。

ローカライズの進行、コントロール、物量等、それらを制作と同時でこなしながら、限られた時間で良質に仕上げて行く難しさを毎回感じます。

日本は母国なので今までの経験が活きますが、海外だと言葉や感覚もかなり違うので、毎回これで良いのか?と悩みます。

イベントなども、制作を放置して気軽には海外へは行けないので、なかなかもどかしいです。
できれば、各国へ行って、皆さんの熱量を直接感じ、お話をしたい。
そんな事を毎回思っています。

『百英雄伝』が何とか良い形で成功し、知名度が上がり、次回またプロジェクトが立ち上げられる様になったら、今度は海外の情熱あるスタッフも集めてこの辺の問題をもっともっと解決して行きたい。

そんな事を考える今日この頃です。

―小牟田
こむにちは、こむばんは、ディレクターの小牟田です。
まずはTGS2023が無事に終わってホッとしています。
(いや、まだここからが大変なんですが^^;)
準備のために昼夜問わず尽力してくれたスタッフのみなさん、おつかれさまでした。
今回お披露目した映像はほんの一部ですが、ようやく、ようやくここまで出来上がってきました。
お待たせして本当にすみません!!!
そして、劇場の組み合わせのパターン数は5億ではなく10億でした!
計算間違えてました……orz
「本拠街」や「ボス戦」、「ミニゲーム」など、まだまだお見せできていないコンテンツもたくさんあるので、少しずつお披露目出来たらと思っています。
世界中からの多くの熱いコメントに我が身を奮い立たせて完成まで駆け抜けます。
リリースまでもう少しだけお待たせすることになってしまいますが、
引き続き応援よろしくお願いします。

追伸
TGSから帰ったら、留守番していた夜舟7.5kgに飛び乗られました(笑)

September Update 2023

Murayama
I attended TGS.
With a full day of handling interviews at a closed test session and three days at the infamously poorly air-conditioned event itself, I was feeling pretty groggy.

Despite staying overnight at a hotel the first day and going to the event again on the second, I made the grave mistake of forgetting to bring a change of clothes (I even took three different Rabbit & Bear t-shirts to hand out).
My shirt was soaked with sweat, and due to my body size, it wouldn’t have been easy for me to buy a replacement shirt somewhere nearby. So I had to keep walking back and forth between the hotel’s laundry room and my room with my shirt in my hand until a washing machine became available at 2am.

Nonetheless, it sounds like our announcement was received favorably by many people and there was much joy at the booth where we had the three main characters on display.

Kawano
It’s been a while. Kawano here.
I’m relieved that Tokyo Game Show 2023 ended well.
The air conditioning wasn’t working too well on the first day (and I hate hot weather) and I made a couple of mistakes during the live broadcast, but otherwise I’m doing pretty well. Apologies for that!

I’m relieved to finally be able to present Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes in its complete form.
(I wonder if this would be the first time it would see the light of day if it wasn’t crowdfunded.)
It’s been three years since we came to you asking for your help in making this game, and we’re both so sorry and so grateful to everyone for their patience and having to make you wait further still.
Please continue supporting us on this home stretch!

Murakami
TGS2023 is over.
Were you able to see the new trailer?
We really wanted you to hear Eiyuden’s theme sung by Sarah Olain, so we worked really hard to make it.

Preparations this year were much more difficult since they coincided with the final stages of the game’s production. I was personally pretty anxious about the release date announcement alongside other reveals but I’m relieved that we were able to receive so much good feedback.

Thank you to everyone who watched the official broadcast at TGS and came to the stage events, and to the press for all their feedback and comments. We’re doing our best to go through all of it.
We’re also pretty close to completing the game so there isn’t much we can do at this stage, but we hope to make any final adjustments under careful consideration of the feedback we received.

We started this project through Kickstarter and received the support of so many people from all around the world, and we’ve been able to develop a game for players from all around the world, which has been a life-long dream of ours. But when we started making the game and going to events and such, we realized how difficult and frustrating it can be.

I always feel the pressure of delivering a high quality product in a limited amount of time, while simultaneously working on the localization, controls, work volume, etc.

Being Japanese, I can use my relative experience as Japan is my home country, but overseas, language and sensibilities can be quite different so I’m always worrying if what I’m making is okay or not.

It can be a little frustrating since we can’t just drop production to travel abroad for events and other activities.

If possible, I would like to go to each country and talk to you all directly and feel that passion. I think about this all the time.

If Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes somehow does well in a major way, gains recognition and paves the way for another project then I would love to gather passionate team members from overseas to solve these kinds of problems.

That’s what I am thinking about these days.

Komuta
Komunichi-wa, Komuban-wa, it’s Director Komuta.
First of all, I’m so relieved that TGS2023 went off without a hitch.
(Eh, I still have a ton of work to do though… ^^;)

I wanted to give a shout out to the team who worked day and night to prepare for the event!

The video we unveiled is only a small part of the project, but we’re finally, FINALLY at this point.
I am so sorry for keeping you waiting!

And the overall patterns shown off totalled 1 billion, not 500 million! I got the math wrong… orz
There’s so much content we haven’t shown you yet, such as the hometowns, boss battles and mini-games, so I hope we can show those off little by little.

Getting so many enthusiastic comments from all over the world has inspired me to keep running until the end.
We have to wait just a little longer for the release, but I hope you’ll continue to support us as we go.

P.S.
I was pounced on as soon as I got back from TGS by a 7.5kg Yobune who was made to stay home (LOL)