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開発者ブログ

村山の開発月報 Vol. 33(2023/12)
Murayama’s Monthly Development Report Vol. 33

※See below for update info in English

現在、チーム全パート総出でのバグ修正期間に入っています。

 どのゲームでもバグチェック、バグ修正は重たい作業なのですが、特にRPGはバグが多い。シナリオ進行も単純に順番通りではなく、途中で別の場所に行くプレイヤーもいるし、なんなら逆走するようなプレイヤーもいる。そんな場合にも対応しなきゃいけないため、多くのプレイヤーが見る事はないだろうフォローのためのイベントがたくさん必要になる。

 さらに百英雄伝は大量のキャラクターが存在し、それぞれに戦闘の設定やら戦争における設定が存在する。
 また、本拠街にはいろいろな施設が用意されていて、それぞれにチェックが必要だ。

 そんなわけでバグチェックの報告は膨大になる。

 昔はこれらの報告は紙の書類できていたために、それが何十センチも積みあがって見ているだけでやや絶望的な気分になった。
 なお、今はネット経由での報告なのだが、やはりその報告の項目が大量に何ページも並ぶことになるため、心理的ダメージにはあまり変わらない。

 そんな悪戦苦闘のすえに、皆の元にゲームは届けられます。

 その昔、ユーザーから一つどうしても知りたい事がある。宿屋の二階へいく階段が樽で止められている。どうやって二階にいくのか?と聞かれたことがある。

 ごめん、メモリーが足りなくてバグが出るのでそこの二階は削除されて、封鎖するために樽を置いたんだ。

Murayama’s Monthly Development Report

It’s currently all hands on deck as we work through bug fixing.

Bug checking and bug fixing is a heavy task in any game, but RPGs are especially buggy. The scenario progression isn’t so straightforward with some players going different places in the middle of the game, or even running backwards if they want. Because you have to deal with such cases, you need a lot of backup events that many players will never see.

Not only that, the Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes biography is packed with a huge number of characters, each with their own battle and war scenario settings.
Not forgetting all the facilities available in the hub town, each of which needs to be checked too.

It’s no surprise then why the number of bug check reports is enormous.

In the past, these reports were written out by hand and just looking at them piled up inches high would make me feel pretty hopeless. These reports are conducted online now, but it’s still not much different in terms of psychological damage given the large number of pages of items in each report.

But once all these struggles are over, the game will be delivered to you all.

Once upon a time, I got a question from a player. 
“The stairs to the second floor of the inn’s blocked by a barrel. How are you supposed to get to the second floor?” they asked.

I’m sorry. The upstairs was actually deleted because a lack of memory made it too buggy, so we put a barrel there to seal it off.