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村山ブログ

村山の開発月報 Vol. 28 (2023/5)
Murayama’s Monthly Development Report Vol. 28

※See below for update info in English

先日、パブリッシャーである505 Gamesのスタッフも含めた大人数による6時間に及ぶミーティングがあった。
 これまではミーティングはオンラインで行われる事が多く、こういった顔を合わせての打ち合わせというのは久々である。

 ゲームはクリエイターの作品という側面と、商品という側面がある。このバランスがうまく釣り合わなければ、ただただ独りよがりな作品になったり、もしくはゲームとしての芯を失った空虚な商品になったりする。

 どんなゲームが作りたいですか?という質問を受けることが時々あるが、僕にとって一番作りたいゲームは、「多くの人に喜んでもらえるゲーム」である。
 ゲームとしても面白さやストーリーの内容も最終的にはそこに繋がってくる。ただ、何が喜んでもらえるものかは非常に難しい問題で、それを長い間追い求めているが、未だに難しいものである。

 そして、「多くの人」という条件として、多く売れる事もうれしいし、それに繋がる多くの人に知ってもらう事にも、積極的になるべきだと思っている。
 だから、宣伝担当から求められたらショーの舞台にも立つし、雑誌アンケートにも答えるし、自分で動画を撮ったりもするし、あやしい衣装を着て恥ずかしい寸劇の撮影もする。

 それでも、時にゲーム作成側の理由から宣伝の要求を受け入れられないことも出てきたりして、その結果として6時間のミーティングになったりもする。
 でも、そういうのもゲーム制作という仕事の一部だと、自分は考えています。

 6時間のミーティング時に、受け取りが延び延びになっていた『百英雄伝 Rising』グッズを受け取る。うれしい。タンブラーがお気に入り。

Murayama’s Monthly Development Report

We had a six-hour meeting with a large group the other day, including our publisher 505 Games. Our meetings are typically held online, so it’s been a long time since we’ve met face-to-face like this.

A video game is both a creator’s project, but also a product. If these two aspects aren’t balanced properly then the game can become either a purely self-indulgent art piece, or an empty imitation that has lost its heart as a game.

Sometimes I’m asked what kind of game it is that I want to make, but to me what I want to make the most is a game that many people will enjoy.
Ultimately that’s tied to how fun the game is and its storyline. But what will make players happy is an extremely difficult question and despite searching for a long time, it’s still a tough one to answer.

When I say “many people,” as happy as I am to sell a lot of copies, being proactive and getting to know the people connected to the game is important too.
That’s why I appear at shows the publicists ask me to attend, answer surveys, shoot my own videos, wear goofy costumes and film embarrassing skits.

Even so, sometimes a creator has their reasons for not accepting a publicity request that comes up, which then results in a six-hour long meeting.
That being said, I consider that a part of my job as a game producer.

During that six-hour meeting I was finally, FINALLY able to receive some of the merchandise for Eiyuden Chronicle: Rising. I’m quite pleased, and like the tumblers in particular.