※See below for update info in English
このアップデート内でも告知されていると思いますが、Gamescom2022にて、百英雄伝の新たなトレイラーが発表されます。
まだ、開発も真っ最中でゲーム画面もまさに開発中のもの、変更の可能性があります、状態なのですが、少しは雰囲気を感じてもらえたらと思います。
さて、その開発の近況なのですが、僕自身は幻想水滸伝の頃でもよくあった「力業」に頼るフェイズに入っています。
百英雄伝は100人を越える多数のキャラクターが登場し、群像劇を繰り広げるのがウリになっていますが、そのために多くの場面で物量に頼る部分があります。
簡単にいえば、戦闘パーティに入るキャラを選んだ時に、台詞を一言入れるにしてもその台詞の数は人数分になるために大量になります。
ストーリーの楽しみの大きな要素として、キャラクター性というものがあります。登場してる人物が、どういう性格で、どういう価値観を持っていて、何を好み、何を目標とするか?
そういう部分の表現が、ゲームにおいてはゲームシステムに密接に絡んできます。
先に書いた、パーティに入るときの台詞一つでも、そのキャラクター性の表現になりますから、全員同じというわけにいきません。
大喜びでパーティに入るキャラもいれば、面倒くさそうだったり、緊張していたり、そういうのが垣間見えるのがゲームとしてのキャラクター表現として楽しい部分です。
ですが、それにしてもあらゆる事柄について、多数の人数分のデータを用意するという苦労は大変なものです。
そういうわけで、日々、そういう「力業」でこなさなきゃいけない仕事に日々、苦労しています。
Murayama’s Monthly Development Report Vol.23
Already seen in this update, a new Eiyuden trailer will be released at Gamescom 2022! We’re still right in the middle of development, which includes work on the appearance of the game itself, so certain things may change… But I hope it still gives you a better idea of how the finished product will look.
Currently in the dev cycle, I’m personally at a stage I often reached when working on the Suikoden series… A stage I like to call the ‘manual labor’ part.
Eiyuden features over 100 unique characters, and its large cast is one of its biggest draws, so a large quantity of text has to be created for all the different scenes.
For example, when you choose a character for your battle party, if we decide to have the characters say a line there, we’ll naturally need to make a line for each character.
Part of the fun of going through a story comes from the personalities of the characters. What sort of personalities do all these characters have? What sort of values do they have, what sort of things do they like, and what sort of goals are they trying to achieve? These aspects are actually deeply entwined with the game’s systems.
As I wrote above, if we decide to put a line in for each character every time you decide to add them to your party, we need to make sure it expresses that character’s personality… So they all have to be unique. Some characters might be overjoyed to join the battle party, while others may see it as nothing as a chore. Still others might be nervous, and so on and so forth. Getting glimpses of the characters like this is part of the fun of the game.
Still, no matter what part of the game I’m working on at any given time, preparing data like this for every single character is a huge labor. No matter how tiring it gets, I just have to keep chipping away at it, like good old fashioned physical labor, day by day. It certainly isn’t easy, I can tell you that!