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開発者ブログ

村山の開発月報 Vol. 22
Murayama’s Monthly Development Report Vol. 22

※See below for update info in English

 日本は毎日、暑い日が続いています。そんな中、開発も紆余曲折ありつつ続いています。

 僕の趣味の一つにボードゲームがあります。コンピューターゲームではなくて、紙製のボードや木製のコマを使って遊ぶゲームですね。
 個人的なフェイバリットゲームは「カルカソンヌ」という街や道を作っていくゲームですね。

 僕のゲームシステムに対する方針は、できるだけシンプルなシステムで多彩な状況が発生するものが良い、としています。
 これはボードゲームの経験の影響があるのかもしれません。

 コンピューターゲームは複雑な状況を作り出すのに、複雑なシステムを付けても計算や補助をコンピューターが行うことができるために、それで成立させることができます。
 でも、ボードゲームでは計算や判定は人間が行うことですし、作戦を立てるのにもあまりに複雑な計算を要求するものは負担が大きくなるために、システムを不必要な部分を捨てて洗練化させる必要があります。

 そういった果てに、ゲームシステム的に美しいとも言える非常に洗練されたボードゲームが存在したりしています。アレックス・ランドルフという有名ボードゲームデザイナーが作り出したガイスターやドメモ、そして何よりベニス・コネクションといったゲームはそういう姿を見せてくれています。

 百英雄伝のミニゲームの中にも出来るだけそういったフレーバーが継承されたものを用意したいと思い、日々、チームメンバーと論議を重ねたりもしています。

 そうやって、いろいろな論議や試行錯誤を繰り返しつつ百英雄伝の完成の姿がすこしづつ見えてきました。

 まだまだ、その全てをお見せするという事はできないのですが、ここまで応援してくださったバッカーの皆様にちょっとだけ、先行でお見せしますね。

Murayama’s Monthly Development Report Vol.22

This season, every new day in Japan is a hot one, but we’re still working and managing all the twists and turns that come our way.

One of my hobbies is playing board games – games that use wooden pieces and paper boards, versus the ones you can play on a computer. My personal favorite game is Carcassonne, a game where you build towns and roads.

My policy toward game systems is that they should be as simple as possible while also allowing for as many variables as possible. This may be due to the experiences I’ve had playing board games.

When you add complicated elements and systems to computer games, the computer can easily do the calculations and operations needed to support them. With board games, however, humans are the ones who need to do the calculations and manage the rules, so the more complicated the calculations needed to prep a strategy, the greater the stress it puts on the players. Therefore, board games require the creator to cut away needless elements and refine the system as much as possible.

In the end, you’re left with an extremely refined board game with what I would call a beautiful game system. This is very obvious in the games designed by Alex Randolph, a very famous board game designer, which include games such as Ghosts!, DOMEMO, and especially Venice Connection.

I wanted to make sure the mini-games in Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes inherit that flavor, so I’ve been discussing this sort of thing with the team daily. As we continue talking to each other and doing trial and error with various things, the final version of Eiyuden is slowly coming together. We can’t show you all of it just yet, but we’ll be sure to show you what we can first as thanks for all your support.