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百英雄伝Risingの発売が迫っている。
百英雄伝RisingのアイディアはKickstarterのストレッチゴールのミーティングから生まれたものである。
百英雄伝はKickstarterによるバッカー支援がプロジェクトのスタートとなった。それは通常のゲーム開発とは異なり、タイトルの発表から実際の発売までの期間が長くなる。特にRPGとなると数年単位だ。
そのギャップを埋める事ができる企画アイディアとして出されたのが、コンパニオンゲームの開発であった。
ただ、最初は開発メンバーからは難色を示された。Bloodstained;Ritual of the Nightではコンパニオンゲームとして、Bloodstained:Curse of the Moonが発売されたのは知ってはいたが、それは方向性は違うとはいえ同じアクションゲームジャンプでの発売であり、コマンド式RPGの百英雄伝に対して、限られた予算での制作になるコンパニオンゲームの形が見えなかった。
また、コンパニオンゲームは百英雄伝本編とは別の開発ラインを動かす必要があった。それを依頼できる会社が見つかるかという問題もあった。
そこで、依頼できる開発会社の候補として名前があがった数社の中にナツメ・アタリ社があった。個人的には信頼ができる会社の名前であり、そして企画としてあがってきたアクションRPGという方向性は、コンパニオンゲームとしての条件、限られた予算内での作成、キャラクター数も限られた中での楽しみという条件にも合致していた。
ナツメ・アタリとの打ち合わせでは、RPGの楽しさである「積み上げていく楽しみ」「少し頑張ったらクリアできる目標を提示してきめ細かいクリアの喜びの提供」といった価値観を共有できた。
Risingをプレイする方には、コマンド式RPGを楽しみにしている方が多いという点にも注意を払って貰った。
RPGとアクションRPGというジャンルは違っているが、それはそれぞれの作品が目指している立場、ゴールの違いによって生まれたものだが、その根っこの部分では同じ楽しみを共有していると考えている。
百英雄伝Risingを楽しんでもらえる事を願っています。
今の僕にゆるされている数少ない娯楽は散歩です。その散歩にひと時、喜びを上乗せしてくれたのが季節を感じさせる桜です。
Murayama’s Monthly Development Report Vol.19
The release of Eiyuden Chronicle: Rising’s is almost here.
Eiyuden Chronicle: Rising was just an idea born from a Kickstarter stretch goal meeting.
Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes began as a project thanks to the support of our backers through Kickstarter. It differs from your typical game development, and so the wait between the title’s announcement and eventual release is much longer. Longer still, because it is an RPG which can take years to develop. And so, the creation of a companion game was proposed as an idea that would fill that gap.
The development team members expressed concern at first. We knew that Bloodstained: Curse of the Moon was released as a companion game to Bloodstained: Ritual of the Night; they were both action games, albeit with different directions. We simply couldn’t imagine how a game that would compliment Eiyuden Chronicle’s command-style RPG could be made on a limited budget.
Not to mention the companion game would need to be developed separately from the core Eiyuden Chronicle title, which left us with the problem of finding a company we could commission to make it.
Natsume Atari was one of the many candidate companies we looked at. I, personally, trusted them as a company and their plan to create an Action RPG fit within the companion game’s requirements of having a limited budget and still being fun with a fewer number of characters.
In our meeting with Natsume Atari we learned that we shared the same values about what makes an RPG enjoyable, such as the fun of building out your characters and the joy of completing smaller, less-intense sub-goals. They also made sure to note that many of the people who will be playing Eiyuden Chronicle: Rising are people who are looking forward to playing a command-based RPG
RPGs and Action RPGs are different genres born from different purposes and goals they aim to achieve. But I believe that, at their roots, they offer the same kind of fun.
I hope you enjoy Eiyuden Chronicle: Rising.
One of the few pastimes left to me these days is going on walks. Cherry blossoms, a reminder of the season, add an extra moment of pleasure to my walks.