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開発者ブログ

村山の開発月報 Vol. 17
Murayama’s Monthly Development Report Vol. 17

※See below for update info in English

 百英雄伝の開発も、各パートが姿が見えてきてその一部は最終形を意識した形を目指してクオリティを上げていっています。そこではいろいろな試行錯誤があり、また「百英雄伝にとって正解は何か?」を決める作業があります。

 全てのゲームは「面白い」事を目指してつくられますが、面白いとは何かという解釈については多くの正解があり、それはゲームによって違います。
 美麗なグラフィックで魅了する事が最大の面白さ、であってもいいし、とにかく操作が気持ち良い事が最大の面白さでもいい。
 ただ、難しいのはそれら全てが同時には成立しない場合があることです。

 単純に「とにかくレスポンスが早い事」と「雰囲気を壊さない間を意識した演出」は時に両立しません。
 また、今回の百英雄伝はかなり恵まれた開発環境にありますが、それでも開発にかけられるリソースは有限であり、それを一番どこに注ぎ込むか?という判断があります。
 Aという要素にリソースを掛けると、Bという要素はある程度簡易なものになるという判断もあります。

 百英雄伝のウリは多数のキャラクターがいて、それらのキャラクターの個性を楽しみ、ユーザーが自分自身で好きなキャラクターを活躍させるられる事です。
 それをどこまで実現できるだろうか?

 それがこの百英雄伝というゲームにとっての正解になるはずです。

Murayama’s Monthly Development Report Vol.17

Each different part of Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes’ development has begun to take shape, and we’re currently working on boosting the quality of certain areas that are nearing their final forms. This requires a lot of trial and error, and forces us to face this question time and time again: What would the right answer be for THIS game?

All games are made with the hope that they’ll be fun to play, but there are many ‘correct’ answers to the question of ‘What’s fun to play?’ And of course, each game provides its own unique answer. Some games aim for maximum fun by charming players with beautiful graphics, while others aim to squeeze out as much fun as they can by making the controls as feel-good as possible. The hard truth is that sometimes, none of these elements end up clicking at the same time.

For a simple example, think about ‘fast response times’ and ‘detailed animations meant to maintain a distinct atmosphere.’ Sometimes, it’s impossible to fulfill both of those conditions at the same time. We’re lucky to be blessed with an amazing environment in which to work on our game, but we still have a limited amount of development resources… So we’re often faced with the question of: Which area should we pour the most resources into? If we put X amount of resources into Area A, it means that Area B will end up with a more simpler design, but sometimes that kind of decision has to be made.

One of Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes’ greatest draws is its diverse cast of characters, and the fact that players can choose their own favorites out of a slew of unique individuals and make use of them how they wish. But…how far should we truly go in terms of realizing it all?

That’s what the right answer for Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes is.