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開発者ブログ

村山の開発月報 Vol. 16
Murayama’s Monthly Development Report Vol. 16

※See below for update info in English

「今までで衝撃を受けたゲームは何ですか?」そんな質問を受けた。

 これまでに何かに衝撃を受けた記憶があるかと思い返してみる。小説ならばいくつか思い当たる。SF小説、サイバーパンク小説として有名な「ニューロマンサー」だ。
とある書店で、表紙とタイトルに惹かれて手に取り最初の数ページをパラパラと見るつもりだったが、その魅力的な世界と文体に取りつかれ気がつくと全体の1/3まで読み進めていた。
 これは今まで何度も読み返した。

 映画ならなんだろうか?
 自分が今まで映画館で3回以上見た映画は一本だけ。「少林サッカー」だ。その笑いと熱さが絶妙にまじりあった内容に取りつかれた。

 そんな風に考えると、Civilizationのようなタイトルを別にして、自分が今まで3回、最初から最後までクリアしたゲームが一本だけある。
 それが「Deus Ex(デウスエクス)」だ。

 サイバーパンクな世界観でのステルスゲームだ。もちろん世界観も魅力的だったが、このゲームには一つの関門に対していくつもの解法が用意されている。
 それはパズルのような仕掛けを駆使したり、戦闘で敵を倒す事で突破したり、時には他の場所で鍵を手に入れる、ハッキングをする、なんだったら経験値を貯めて能力を上げることで突破なんてこともアリだ。

 もちろん、ゲームとしては解法が一つでも成立はするはずだ。

 でもそこに、複数の解法をきちんとバランス良く用意しながら、好きなやり方で突破してみせなよ?って笑ってみせてるような制作者の顔が思い浮かぶ。

 自分はそんなゲームが好きだ。

Murayama’s Monthly Development Report Vol.16

I was asked “What games have you played that have had an impact on you?”

Let me see if I can remember the things that have had an impact on me in one way or another. I can think of a few novels. One is a famous sci-fi/cyberpunk light novel called Neuromancer. I was at the bookstore and picked it up because the front cover and the title caught my attention. I was only going to flip through the first few pages, but I became so absorbed in the fascinating world and writing style that I read through the first third before I knew what hit me.
I’ve reread it numerous times since then.

But what about movies?
There’s only one movie that I’ve seen at a movie theater more than 3 times. Shaolin Soccer. I was obsessed with its perfect blend of laughter and action.

In this same vein, aside from titles like Civilization, there’s one game that I’ve completed 3 times from beginning to end: Deus Ex.

For those who don’t know, Deus Ex is a stealth game set in a cyberpunk world. Of course, the atmosphere is excellent, and the game has multiple options for how players can solve a single problem: you can utilize the puzzle-like devices in the game, smash through all guns blazing, find a key somewhere else, hack things, or just grind until you’re strong enough to brute force everything.

Of course, games can still work even if there’s only one solution to each problem.

But with that game, I could imagine the developers smiling and challenging players to solve the problem however they like, using one of the many well-balanced solutions that had been prepared.

Those are the kinds of games I like.