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開発者ブログ

村山の開発月報 Vol. 06
Murayama's Monthly Development Report
Vol. 06

※See below for update info in English

ゲームの楽しさには多くの要素が存在する、スリルのあるアクションであったり、胸がすくストーリーであったり、頭悩ますパズルであったり非常にいろいろだ。 

そして、RPGの楽しさというのもまた多くの要素でできている。 

今回の百英雄伝、そして僕自身が考えるRPGの楽しさとはマネジメントゲームとしての楽しさだと思っている。 

非常に単純な所だと、敵を倒してお金を手に入れる。手に入れたお金で装備を買って、強くなることで、より強い敵を倒すことができるようになり、更に多額のお金を入手できるようになる。 

これはゲームギミックにおいて拡大再生産と呼ばれている。手に入れた資源を投資することで、更に資源を多く入手できるようになる。 

そういった要素をいろんな形で散りばめられたのがRPGの原初的な楽しさだと思っている。 

ほんの少し頑張ったら、レベルアップできる、強い装備が手に入る、新しい仲間と出会える、ダンジョンをクリアできる、お話の先が見られる。
更には百英雄伝では、本拠街を大きくできる、新たな施設が建てられる、新たなミニゲームに挑戦できる、新たなベーゴマを入手できる、そんな要素を提供する予定だ。 
 
 
そういったプレイヤーそれぞれが自分で好みの目標を追い求めていく。 
そういう体験の集合がRPGの楽しさだと思っている。 

日本のBentoはいろんな楽しみがおかずとして詰まったランチスタイルだ。
そんな雰囲気を持ったJRPGを作り上げたいと思っている。

Murayama’s Monthly Development Report Vol. 06

 There are many elements that can make a game fun, such as thrilling action, a feel-good story, and puzzles to rack one’s brain over. And there are even more elements that make RPGs fun. I believe that the fun of Eiyuden Chronicle—and of RPGs in general— comes from the element of resource management. In short, defeating enemies and earning rewards.

 With the money you’ve earned, you can buy equipment and get stronger, and then take down even stronger enemies to get even more money. In the gaming development world, we call this “expanded reproduction.” You invest the resources you’ve earned to earn even more resources. I believe that having that element scattered around in various forms is the fundamental joy of RPGs.

 Put in some work and you can level up, get stronger equipment, meet new companions, complete dungeons, and progress through the story. In Eiyuden Chronicle, we also plan to include mechanics like expanding your home base, building new facilities, new minigames you can try your hand in, and new beigomas. These are the elements we plan to provide. Each and every player has the freedom to go after whatever goals they prefer—I believe that the fun of RPGs is in the culmination of those kinds of experiences.

Bento are Japanese lunches packed with various side dishes you can enjoy. We want to make a JRPG that delivers the same type of experience where players can enjoy a wide variety of choices.